مواردی که باید در سیستم کابل کشی MTP به آن توجه کرد

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

برای پاسخگویی به نیاز پهنای باند و ارائه اتصالات بیشتر، زیرساخت و بک بن دیتاسنترها در حال مهاجرت به شبکه های اترنت 40G و 100G هستند. ساخت مسیر مناسب برای مهاجرت، به مرکز توجه تبدیل شده است. طراحان شبکه در حال روی آوردن به تجهیزات MTP که قادر به ارائه راه حلی مقرون به صرفه برای سیستم کابل کشی دیتا سنترها می باشند، هستند. همانطور که می دانید تجهیزات MTP با ساختاری پیچیده طراحی شده اند، بنابراین لازم است قبل از راه اندازی شبکه اترنت 40G خود، به جنبه های مختلف کابل کشی MTP دقت کنید.

پلاریتی در در سیستم کابل کشی MTP

اولین و مهمترین موضوع در MTP ، پلاریتی است. در کانکتورهای LC که عموماً برای کابل های فیبر نوری 1G و 10G استفاده می شوند با مشکل بزرگی مواجه نخواهید بود. شما می توانید به راحتی دو رشته فیبر نوری را داخل کانکتور LC قرار داده و در صورت نیاز پلاریتی آن را تغییر دهید. کانکتورهای MTP ثابت هستند و شما نمیتوانید ترتیب رشته ها ی فیبر را در آن تغییر دهید. برای مثال کابل ترانک ‎12-fiber MTP‏ ، از 12 رشته فیبر مجزا و 12 کانکتور ‎12-fiber MTP‏ در انتهای تمامی آنها تشکیل شده است. بطور معمول در شبکه اترنت 40G کابل ‎12-fiber MTP‏ سیگنال های نوری را در 4 رشته ی نخست خود ارسال و در 4 رشته ای بعدی دریافت می نماید. 4 رشته ای مربوط به ارسال کانکتور MTP در یک سر با رشته های دریافت کانکتور MTP در سر دیگر آن خاتمه می یابند. به عبارت دیگر، 8 رشته از 12 رشته فیبر برای پشتیبانی از انتقال موازی 40G استفاده شده و قطب کابل بین دو دستگاه باید عکس هم باشد. علاوه بر این، سه نوع پلاریتی در کابل کشی MTP وجود دارد. هر کدام از این روشها دارای ویژگی های مختلفی هستند. توصیه می شود یک روش متناسب با شرایط خاص کابل کشی و نگهداری مستمر در طول نصب و راه اندازی انتخاب شود.

نوع کانکتور MTP

مسئله ای دیگر در کانکتورهای MTP، جنس و نوع کانکتور قرار گرفته در آداپتور می باشد. دو نوع کانکتور نری و مادگی وجود دارد. یکی از آنها دارای پین و نوع دیگر فاقد پین می باشد. کابلی که وارد آداپتور MTP می شود نیاز به کانکتور نری داشته و کابل دیگر باید کانکتور مادگی داشته باشد. این توضیحات در ابتدا برای کسانی که دانش کمی در رابطه با تجهیزات MTP دارند، بدیهی نخواهد بود. اگر شما کابل MTP داشته باشید که تنها کانکتور مادگی دارد تنها می توانید آن را داخل آداپتور قرار دهید، در صورتی که قطعاً کار نخواهد کرد. شکل زیر تفاوت میان کانکتور MTP نری و مادگی را نشان می دهد.

 مواردی که باید در سیستم کابل کشی MTP به آن توجه کرد

وضعیت کلید در آداپتور MTP

آداپتور MTP و یا کوپلر MTP یک مستطیل پلاستیکی ساده است که دو کانکتور MTP را در کنار هم نگه می دارد. فاکتور مهم دیگر که در آداپتور MTP باید به آن توجه داشت، این است که آنها می توانند به دو صورت key-up به key-up و key-up به key-down که مربوط به وضعیت کلید کانکتور MTP است، باشند. زمانی که کلید بالا باشد در وضعیت key-up و زمانی که پائین باشد در وضعیت key-down قرار دارد. در آداپتور key-up به key-up هر دو کلید در وضعیت بالا بصورت هم جهت قرار دارند، در حالیکه در key-up به key-down کلیدها در وضعیتهای مخالف هم هستند. این می تواند بر روی پلاریتی لینک های فیبر نیز اثر بگذارد. برای درک بهتر به تصویر ذیل توجه کنید.

 وضعیت کلید در آداپتور MTP

برای هموار کردن مسیر مهاجرت به نرخ داده بالاتر ما نیازمند فیبر موازی مانند شبکه اترنت 40G/100G هستیم، طراحان شبکه بدین منظور از سیستم کابل کشی MTP جهت تراکم کابل و سرعت انتقال بالاتر استفاده می کنند. برای سهولت در انتقال داده ها باید به سه مسئله ی پلاریتی، نوع کانکتور و وضعیت کلید آداپتور MTP توجه کرد.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search