ساختار کابل کشی: backbone cabling and horizontal cabling

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

شبکه های کامپیوتری کابل کشی خاص و پیچیده ای دارند. به خصوص در شبکه های تجاری و آموزشی. کابل هایی که در کابل کشی شبکه مورد استفاده می گیرد باید از مواد خاصی تولید شده باشد. کابل کشی backbone و horizontal دو متد اصلی کابل کشی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که این دو شیوه بسیار متفاوت هستند، کابل هایی که در این دو شیوه مورد استفاده قرار می گیرند نیز به شدت متفاوت هستند. کابل کشی Backbone وhorizontal: تفاوت آنها در چیست؟ چه مدل کابلی برای این دو متد مناسب است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ساختار های سیستم های کابل کشی

برای درک درست از کابل کشی به شیوه backbone و horizontal ، ابتدا باید 5 زیر سیستم کابل کشی را بررسی کنیم. این زیر سیستم ها معمولاً در ساختمان وجود دارد و به یک دیگر متصل هستند به طوری که دیتاهای مختلف می تواند به صورت ایمن و کامل در آن جا به جا شود. (همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید)

ساختار های سیستم های کابل کشی

اتاق تجهیزات: این اتاق دارای تجهیزاتی است که به کاربران در داخل ساختمان خدمات رسانی می کند.

اتاق مخابراتی: این اتاق شامل تجهیزات مخابراتی می شود که زیر سیستم های کابل کشی backbone  و horizontal  را به هم متصل می کند.

کابل کشی backbone: یک سیستم کابل کشی است که اتاق تجهیزات را به اتاق مخابرات متصل می کند

کابل کشی horizontal: یک سیستم کابل کشی است که اتاق مخابرات را به طبقات متصل می کند.

مؤلفه های محیط کاری: این مؤلفه ها تجهیزات کاربر نهایی را به پریز سیستم کابل کشی backbone متصل می کند.

کابل کشی backbone

به کابل کشی backbone کابل کشی عمودی هم می گویند. این کابل کشی ارتباط بین اتاق های مخابراتی ، اتاق تجهیزات و ورودی ها را ایجاد می کند. این کابل کشی اتاق ها را به هم متصل می کند. به منظور استفاده از این متد  کابل کشی از کابل های UTP، STP، کابل فیبر نوری یا کابل مسی می توان استفاده کرد. تجهیزات با کابل هایی به هم متصل گردند که بیش از 30 متر طول ندارند.

ساختار های سیستم های کابل کشی

کابل های کابل کشی backbone

پس از ظهور اترنت گیگابیت و اترنت 10 گیگابیت، مناسب ترین کابل  برای کابل کشی backbone، کابل های فیبر نوری است چراکه پهنای باند بیشتری نسبت به کابل های Cat5، Cat6 یا حتی Cat7 را در اختیار شبکه قرار می دهد. یکی دیگر از مزیت های فیبر این است که کابل های فیبر نوری مسافت بیشتری را نسبت به کابل مسی پوشش می دهد که برای کابل کشی backbone بسیار مناسب و کاربردی است.

کابل کشی horizontal

 سیستم کابل کشی horizontal برای ایجاد ارتباط پریز به اتاق مخابراتی  و محوطه مخابراتی استفاده می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، کابل کشی horizontal معمولاً در توپو لوژی ستاره مورد استفاده قرار می گیرد و هر محیط کاری را به اتاق مخابراتی متصل می کند.  این اتاق شامل پریزهای ارتباطی، باکس consolidation point، کابل افقی، پایانه های مکانیکی و پچ کوردها می گردد که در محوطه یا اتاق مخابراتی قرار می گیرند.

ساختار های سیستم های کابل کشی

کابل های مورد استفاده در متد horizontal

از هر دو کابل اترنت و فیبر نوری می توان در کابل کشی horizontal استفاده کرد. از کابل های چهار جفت UTP (cat5e, cat 6, cat6A) برای انتقال صدا و از کابل فیبر نوری برای انتقال دیتا استفاده می شود. به منظور تطابق کابل کشی با استاندارد کابل کشی EIA/TIA، هر کابل در منطقه کاری نباید بیش از 90 متر  طول داشته باشد. پچ کوردهایی که برای اتصال پچ پنل به هاب ها و سوئیچ ها در اتاق مخابراتی استفاده می شود نباید در مجموع بیش از 6 متر طول داشته باشند. کابل هایی که به کامپیوتر کاربران متصل می شود نباید بیش از 3 متر باشد.

تفاوت بین کابل کشی Backbone و horizontal

تفاوت اصلی بین این دو متد کابل کشی این است که مناطق متفاوتی را پوشش می دهند. کابل کشی Backbone برای اتصال ورودی ها، اتاق های تجهیزات، اتاق های مخابراتی و اتصال های بین اتاق ها استفاده می شود. از کابل کشی horizontal برای اتصال اتاق های مخابراتی به پریز های داخل طبقات استفاده می شود.

علاوه بر این، اگرچه در هر دو متد کابل کشی از یک نوع کابل استفاده می شود، ولی کابل کشی backbone تجهیزات و ملزومات متفاوتی را نیاز دارد چونکه در این متد کابل ها ما بین اتاق ها جا به جا می شوند. کابل های کابل کشی backbone باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشند. اگر  کابل های backbone از منطقه پلنیوم عبور کند، کابل باید دارای استاندارد OFNP باشد. همچنین در کابل کشی backbone به محافظت هایی برای کنترل وزن خود کابل نیاز است.

نتیجه گیری

هر دو متد کابل کشی نقش بی بدیل در کابل شبکه بر عهده دارند و از هر دو شیوه بسته به شرایط مختلف می توان استفاده کرد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search